SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
POLSKA PO GODZINACH: KULTURA | WIEDZA | GOSPODARKA, PORTAL POLSKA PO GODZINACH ONLINE
  • ZALOGUJ SIĘ

Polska. Po godzinachPolska. Po godzinach

  • START
  • O NAS
  • DO POBRANIA
  • KONTAKT
PO GODZINACHNA LUZIE
0
poniedziałek, 19 października 2020 / opublikowany w: Historia, Społeczeństwo, Warszawa

200 lat Traktu Brzeskiego

W 1820 roku, wokół Warszawy zaczęto budować sieć nowoczesnych traktów bitych. Do tego czasu wszystkie główne drogi na obszarze Polski posiadały nawierzchnie gruntowe.

Te przez większą część roku były zabłocone i bardzo nierówne, co znacznie  utrudniało komunikację, a co za tym idzie, ograniczały rozwój gospodarczy zarówno miasta stołecznego jak i całego kraju. Członkowie Rady, mającej zarządzać powstałym w 1815 roku Królestwem Kongresowym, uznali zmianę tego stanu rzeczy, za jeden z priorytetów swojej działalności. Za pierwsze do realizacji uznano budowę traktów Brzeskiego, Petersburskiego, Krakowskiego i Poznańskiego. Do tego celu powołano Dyrekcję Generalną Dróg i Mostów, na której szefa, 10 maja 1819 roku, mianowano inżyniera Franciszka Christianiego.

Pierwsza szosa Królestwa Polskiego

Od czasów średniowiecznych z Pragi na wschód prowadziła droga wiodąca wzdłuż krawędzi nadzalewowej doliny Wisły, przecinająca Kamionek i Grochów. W przybliżeniu pokrywała się ona z dzisiejszą ulicą Grochowską. Biegła ona zgodnie z ukształtowaniem terenu, przy Zakolu Wawerskim łukiem skręcała w prawo i przecinając Kaczy Dół (Międzylesie), kierowała się na Gliniankę, Siennicę i dalej w stronę Ukrainy. Nosiła ona miano Traktu Wołowego. Droga ta rozwidlała się na Grochowie i Gocławku. W pierwszym przypadku odnoga wiodła do nieistniejącego dziś Kalenia, w drugim zaś prowadziła przez Okuniew do książęcego Liwa. Z czasem zaczęła być używa- na w podróżach do sejmowego Grodna, stając się jedną z najważniejszych podwarszawskich arterii. Zwano ją Traktem Grodzieńskim oraz Gościńcem Litewskim. Jej pozostałościami są ulice Korkowa w Wawrze oraz Wspólna w Wesołej. Ówczesna droga z Pragi do Mińska, zwana Gościńcem Mińskim, która przecinała Starą Miłosnę, odchodziła od Traktu Wołowego w Kaczym Dole, mając nieco inny od dzisiejszego przebieg. Po części była groblą przecinającą bagna i omijającą wydmy, biegnąc nieco bardziej na południe. Przejazdy z Pragi do Mińska, odbywały się przeważnie z jej pominięciem, na rzecz wspomnianego traktu, biegnącego przez dzisiejszy Marysin Wawerski. Na początku XIX wieku, nowa, twarda i prosta szosa na Mińsk, nałożona po części na stary gościniec grochowski, zastąpiła pod Warszawą obydwie prastare drogi gruntowe.

Szlak drogi z Warszawy do Brześcia, o długości 198 km zaprojektowano przez Mińsk, Siedlce i Białą Podlaską. Nawierzchnia tłuczniowa na podkładzie kamiennym, wzorowana była na francuskim systemie „Traguet’a”. Podkład z kamienia łamanego, o wymiarach 12×16 cm, na którym rozścielano i ubijano warstwę tłucznia, układany był ręcznie na warstwie piasku lub żwiru. Łączna grubość nawierzchni wynosiła 27 cm, szerokość- 5,40 m. Wzdłuż trak- tu wybudowano dróżniczówki dla konduktorów i strażników oraz Zajazdy Pocztowe i nowe karczmy. Trasa podzielona była na stacje długości 2- 3 mil polskich, zamknięte rogatkami, które otwierano po zapłaceniu myta. Wszystkie urządzenia drogowe jak rogatki, słupki i budki pomalowane były bar- wami narodowymi. Oficjalne otwarcie odcinka z Pragi do Starej Miłosny miało miejsce w roku 1821. Cały Trakt Brzeski, jako pierwszą bitą drogę w Królestwie Polskim, oddano do użytku w roku 1823. W tym samym czasie powstały na Pradze, zaprojektowane przez Jakuba Kubickiego, rogatki grochowskie. Dla uczczenia zakończenia prac, nieopodal rogatek Warszawy i Terespola, 21 maja 1825 roku odsłonięto dwa żeliwne obeliski.

Dziedzictwo Traktu Brzeskiego

Większość z wybudowanych wówczas traktów, po wielu przebudowach istnieje do dziś. W XIX i XX wieku ich przyległości stały się centrami rozwoju przedmieść Warszawy, z czasem kolejno do niej wcielanych. W 1831 roku Trakt Brzeski stał się jedną z aren bitew Powstania Listopadowego, a w 1866 roku umiejscowiono w jego pobliżu dworzec Kolei Terespolskiej. Jego budowa przyczyniła się walnie do wzrostu znaczenia Grochowa i powstania Wawra oraz komunikacji podmiejskiej, co dało impuls do rozwoju wielu okolicznym osadom. W latach 1901-1952 poboczem traktu prze- biegała linia wąskotorowej Kolei Jabłonowskiej, a w 1925 roku dzięki niemu, Grochów i Gocławek zyskały linię tramwajową. W latach 30., trakt uzyskał nową, bazaltową nawierzchnię, a w latach 60., został przebudowany do kształtu jaki znamy dziś.

W obszarze Warszawy, przy ulicach Grochowskiej, Płowieckiej i Trakt Brzeski, zachowały się do dziś budynki rogatek grochowskich i karczm w Wawrze i Starej Miłośnie oraz obelisk pamiątkowy. 16 kwietnia 2020 roku minęło 200 lat od dnia rozstrzygnięcia przetargu, który zapoczątkował jego trwającą do dziś historię.

Adam Ciećwierz

TAGI: Adam Ciećwierz, Dyrekcja Generalna Dróg i Mostów, trakt brzeski, ul. Grochowska

WYBRANE DLA CIEBIE

Upadek „Boga” Hollywood
Dzielnica Wawer z innej perspektywy
Miałem w życiu fart

Najnowsze artykuły

  • “A jednak żyć się chce!” – ukazała się nowa książka ks. Andrzeja Chibowskiego

    A gdyby tak duszpasterze pisali o swoich parafi...
  • Pozytywna zmiana z programem ,,WzMOCnij swoje otoczenie’’ – dodatkowe wyposażenie wielofunkcyjnej sali multimedialnej

    Parafia św. Brata Alberta w Warszawie-Wesołej j...
  • Pozytywna zmiana z programem ,,WzMOCnij swoje otoczenie’’ – dodatkowe wyposażenie wielofunkcyjnej sali multimedialnej

    Parafia św. Brata Alberta w Warszawie-Wesołej j...
  • Remont na dużą skalę – wymiana pokrycia dachowego na kościele

    Wymiana dachu to zawsze duże przedsięwzięcie, w...
  • „W internetowym oceanie nie daj się złapać na haczyk” – TAURON przestrzega

    Jak bronić się przed phishingiem – pokazuje w n...

ARCHIWALNE

  • Luty 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Luty 2022
  • Styczeń 2022
  • Grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Lipiec 2021
  • Czerwiec 2021
  • Maj 2021
  • Kwiecień 2021
  • Marzec 2021
  • Luty 2021
  • Styczeń 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Październik 2020

Kategorie

  • Aktywność fizyczna
  • Architektura
  • Bez kategorii
  • Budownictwo
  • Czas wolny
  • Dzieci
  • Edukacja
  • Ekologia
  • Ekonomia
  • Felieton
  • Film
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Historia
  • Książki
  • Kulinaria
  • Literatura
  • Malarstwo
  • Media
  • Medycyna
  • Muzyka
  • na luzie
  • Najnowsze artykuły
  • Nauka
  • Nieruchomości
  • Pasja
  • Praca
  • Prawo
  • Przemysł
  • Przestrzeń publiczna
  • Przyroda
  • Psychologia
  • Religia
  • Rodzina
  • s1
  • s2
  • Samorząd
  • Społeczeństwo
  • Sport
  • Środowisko
  • Styl życia
  • Sylwetki
  • Sztuka
  • Technika
  • Technologia
  • Test
  • Turystyka
  • Ubezpieczenia
  • Warszawa
  • Wychowanie
  • Wywiad
  • Zdrowie
  • zrównoważone budownictwo

PO GODZINACH W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

BIURO REKLAMY

mateusz.jarecki@
p
ogodzinach.info

NOTY PRAWNE

Polityka prywatności
Cookies

WYDAWCA

Independent Media Company
Bartosz.Wieczorek

WYDAWCA ONLINE

Biocomo Sp. z o.o.
Dariusz Ziółkowski

Portal wykonany przez: Dariusz Ziółkowski

do góry