SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
POLSKA PO GODZINACH: KULTURA | WIEDZA | GOSPODARKA, PORTAL POLSKA PO GODZINACH ONLINE
  • ZALOGUJ SIĘ

Polska. Po godzinachPolska. Po godzinach

  • START
  • O NAS
  • DO POBRANIA
  • KONTAKT
PO GODZINACHNA LUZIE
0
sobota, 17 października 2020 / opublikowany w: Czas wolny, Pasja, Sport, Sylwetki

Boeing – moja pasja

Alex Skorupka jest obecnie uczniem 5 klasy Szkoły Podstawowej nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej w Wesołej – Zielonej. Cieszymy się, że mamy pośród naszej młodzieży tak uzdolnionych uczniów o tak nietuzinkowych zainteresowaniach.

Alex Skorupka

Alex, czy mógłbyś powiedzieć czytelnikom, jak rozpoczęła się Twoja przygoda z Boeingiem?

Była to sobota, jakieś trzy lata temu, zadzwonił dziadek. Powiedział, żebym się szykował  i pojedziemy obejrzeć nowy samolot Boeinga. Na miejscu był przezroczysty tunel aerodynamiczny, w którym można latać. Ale jakoś mi się nie bardzo to podobało. Obok stał symulator Boeinga. W środku wyglądał jak prawdziwa kabina pilotów. Kiedy weszliśmy do środka, odniosłem wrażenie, jakbym był w prawdziwym samolocie. Z okien było widać płytę lotniska i okoliczny krajobraz. Instruktorami tego profesjonalnego symulatora byli piloci z LOT-u. Jeden z nich – Pan Michał zapytał dziadka, czy nie chciałby poprowadzić samolotu. Dziadek zawahał się i zapytał mnie: czy ja nie chciałbym usiąść w kabinie symulatora Boeinga i zapoznać się z podstawowymi czynnościami umożliwiającymi latanie. Bardzo chciałem, ale bałem się, że nie będę umiał obsługiwać tych wszystkich paneli i segmentów. Widząc wielkie przerażenie, ale i błysk w moich oczach instruktor przyniósł mi siedzisko na fotel pilota, bo byłem za niski, co utrudniało mi dostęp do wszystkich mechanizmów, które były dookoła mnie. I tak zaczęła się moja przygoda z lataniem.

Czy pamiętasz pierwsze twoje zajęcia w symulatorze Boeinga i wrażenia jakie temu towarzyszyły?

Pamiętam doskonale. Kiedy siedziałem już za sterami samolotu trochę oszołomiony wielością przycisków, to instruktor zaczął mi objaśniać wszystko po kolei i uczył mnie jak przygotować się do rozpoczęcia lotu.

 Nauczyłem się min. jak obsługiwać wolant (sterownice), wyrównać poziom paliwa w zbiornikach, włączyć pompy, następnie uruchomić zapłon w lewym silniku, a po osiągnięciu w nim 20% mocy uruchomić prawy silnik. Następnie wyprowadziłem samolot na pas startowy używając kierownicy przedniego koła, ponieważ stery na lotnisku nie działają – dzieje się to dopiero po starcie.

Po zobaczeniu pasa startowego trochę się stresowałem. Byłem pewien, że nie dam rady. Wtedy Pan Michał powiedział „Alex gotowy jesteś”, a ja pomyślałem

– po 10 minutach szkolenia mam być gotowy? Ale nie było czasu na myślenie, pchnąłem manetki mocy silnika do końca. Słychać było szum silników i wiedziałem, że samolot rozpędza się. Po osiągnięciu prędkości 140 węzłów podciągnąłem wolant do siebie i poczułem jak samolot zaczyna wznosić się. Po starcie schowałem podwozie, dźwignię podwozia przesunąłem do góry i zapaliły się zielone lampki.

Jaki obraliście kurs na ten pierwszy lot?

Rozpoczęliśmy lot wokół wulkanu Etna. Jeszcze wtedy nie umiałem obsługiwać autopilota. Pan instruktor w trakcie lotu cały czas mi tłumaczył i uczył, co mam robić. Po osiągnięciu celu kazał mi wylądować. To była cała procedura. Dane do lądowania dostawaliśmy od radiolatarni z lotniska w Mediolanie. Gdy zobaczyłem za oknami lotnisko i światła sygnalizacyjne byłem dumny z siebie, że zdecydowałem się na ten lot. Warunki były trudne i ciężko było podprowadzić samolot do lądowania. Przeżyłem pierwsze w życiu turbulencje za sterami. Podczas podejścia musiałem otworzyć podwozie i wysunąć klapy na pozycję nr 5. Samolot majestatycznie podchodził do lądowania i Pan Michał zmniejszył moc silników, bo lecieliśmy za szybko. Tuż przed podejściem wysunąłem mocniej klapy na nr 15. Na początku denerwowałem się i nie byłem pewny, czy dobrze wszystko robię. Zapytałem instruktora, czy dobrze wszystko robię, on spojrzał na  mnie i uśmiechnął się. Pomyślałem, że dobrze sobie radzę jak na pierwszy raz.

Jaki był Twój najtrudniejszy lot?

Pamiętam to doskonale: lecę w powietrzu. Zauważyłem, że miga mi kontrolka, informująca, że nie ma paliwa. W dodatku była noc, bardzo silna burza oraz deszcz z gradem. Wiał bardzo silny wiatr. Wtedy musiałem wylądować na lotnisku na Bemowie. Inni piloci uważają, że tego nie da się dokonać w takich warunkach. A ja tego dokonałem! Musiałem zwiększyć lekko moc, zniżając się musiałem trochę przyspieszyć, aby nie zejść z kursu. Musiałem wysunąć klapy na 40 stopni, spowolniając w ten sposób samolot. Dzięki tym zabiegom udało mi się szczęśliwie wylądować. Co prawda zahaczyłem trochę o drzewo, ale się nie rozbiłem.

Ile godzin lotu wykonałeś dotychczas na symulatorze?

Do dziś mam już 28 godzin wylatanych na profesjonalnym symulatorze B 737-800. Nie zamierzam na tym poprzestać i chcę kontynuować swoją przygodę z lataniem.

Rozmawiał: ks. Andrzej Chibowski

TAGI: Alex Skorupka, Boeing, symulator lotu

WYBRANE DLA CIEBIE

Co yerba mate ma wspólnego z jezuitami?
Życie jest sztuką
Dokoła Świata 1926-1928 Ekspedycja polskich harcerzy

Najnowsze artykuły

  • “A jednak żyć się chce!” – ukazała się nowa książka ks. Andrzeja Chibowskiego

    A gdyby tak duszpasterze pisali o swoich parafi...
  • Pozytywna zmiana z programem ,,WzMOCnij swoje otoczenie’’ – dodatkowe wyposażenie wielofunkcyjnej sali multimedialnej

    Parafia św. Brata Alberta w Warszawie-Wesołej j...
  • Pozytywna zmiana z programem ,,WzMOCnij swoje otoczenie’’ – dodatkowe wyposażenie wielofunkcyjnej sali multimedialnej

    Parafia św. Brata Alberta w Warszawie-Wesołej j...
  • Remont na dużą skalę – wymiana pokrycia dachowego na kościele

    Wymiana dachu to zawsze duże przedsięwzięcie, w...
  • „W internetowym oceanie nie daj się złapać na haczyk” – TAURON przestrzega

    Jak bronić się przed phishingiem – pokazuje w n...

ARCHIWALNE

  • Luty 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Luty 2022
  • Styczeń 2022
  • Grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Lipiec 2021
  • Czerwiec 2021
  • Maj 2021
  • Kwiecień 2021
  • Marzec 2021
  • Luty 2021
  • Styczeń 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Październik 2020

Kategorie

  • Aktywność fizyczna
  • Architektura
  • Bez kategorii
  • Budownictwo
  • Czas wolny
  • Dzieci
  • Edukacja
  • Ekologia
  • Ekonomia
  • Felieton
  • Film
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Historia
  • Książki
  • Kulinaria
  • Literatura
  • Malarstwo
  • Media
  • Medycyna
  • Muzyka
  • na luzie
  • Najnowsze artykuły
  • Nauka
  • Nieruchomości
  • Pasja
  • Praca
  • Prawo
  • Przemysł
  • Przestrzeń publiczna
  • Przyroda
  • Psychologia
  • Religia
  • Rodzina
  • s1
  • s2
  • Samorząd
  • Społeczeństwo
  • Sport
  • Środowisko
  • Styl życia
  • Sylwetki
  • Sztuka
  • Technika
  • Technologia
  • Test
  • Turystyka
  • Ubezpieczenia
  • Warszawa
  • Wychowanie
  • Wywiad
  • Zdrowie
  • zrównoważone budownictwo

PO GODZINACH W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

BIURO REKLAMY

mateusz.jarecki@
p
ogodzinach.info

NOTY PRAWNE

Polityka prywatności
Cookies

WYDAWCA

Independent Media Company
Bartosz.Wieczorek

WYDAWCA ONLINE

Biocomo Sp. z o.o.
Dariusz Ziółkowski

Portal wykonany przez: Dariusz Ziółkowski

do góry