Z jednej strony angielski system edukacji dla elit jest symbolem solidności i pewną drogą do sukcesu w dorosłym życiu. Z drugiej jednak strony to niezwykle traumatyczne doświadczenie dla dzieci, które przeżywają nagłe rozstanie z rodzicami i gwałtowny koniec dzieciństwa, wpadając w system, który wymaga od nich bezwzględnego posłuszeństwa i podporządkowania.
Alex Renton, który doświadczył tego modelu edukacji na własnej skórze, zajrzał do wnętrza zamkniętych szkół z internatem, zebrał świadectwa jego wychowanków i przedstawił piorunującą wizję krzywd, upokorzeń i fizycznej przemocy, jaka jest udziałem dzieci. I wreszcie, o zgrozo, pokazał, że system stanowił doskonałe miejsce, w którym chronili się przestępcy seksualni. Według autora prawie połowa szkół dla elit udzieliła schronienia pedofilom. Książka, jak pisze jej autor, jest „próbą wytłumaczenia, dlaczego cała klasa społeczna – jedna z najpotężniejszych, jakie zna świat – zdecydowała, że dzieci muszą cierpieć, by stać się użytecznymi obywatelami”. Prywatny system edukacji, którego patologie opisuje autor, narodził się w połowie XIX w., a złote czasy przeżywał w latach 60-tych XX w. W 1967 r. uczyło się w takich szkołach ponad 60 tysięcy dzieci. Większość z tych placówek stanowiły prywatne firmy zarządzane przez wszechwładnego dyrektora, który nie podlegał praktycznie żadnej kontroli. Edukacja w szkołach z internatem zaczynała się wieku 7-8 lat, choć zdarzały się przypadki oddawania dzieci znacznie młodszych. Churchill wspomina wprost swoją szkołę jako piekło.
Alex Renton, Jak wytresować lorda. O elitarnych szkołach z internatem, Prószyński i S-ka, 2020.
You must be logged in to post a comment.