Od wybudowania boiska, lokalnej drogi, przez murale zlecone lokalnym artystom, salę multimedialną i dzwony dla parafian, pomoc w remontach czy fundowanie wakacji dla potrzebujących dzieci — korzyści z działań CSR, czyli społecznej odpowiedzialność biznesu mogą być bardzo znaczące dla lokalnych społeczności stolicy. CSR stał się już podstawowym wymogiem i w ostatnich latach zyskuje na popularności nawet w mniejszych firmach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to swoisty, społeczno-biznesowy ekosystem, korzystny dla mieszkańców, zawierający zrównoważony rozwój urbanistyczny łączący wszystkie płaszczyzny: społeczną, środowiskową i ekonomiczną, szczególnie na etapach ich implementacji, kiedy wiele decyzji i rozwiązań jest uznaniowych lub intuicyjnych. W Warszawie działa wiele organizacji społecznych, wielu działaczy przeszło tędy drogę do administracji samorządowej, zasiadają w Radzie Warszawy, są w organach dzielnic, rozumieją, jak funkcjonuje miasto i co należy w nim poprawić. Odpowiedzialny społecznie rozwój sektora nieruchomości można zdefiniować jako działania podejmowane w celu zmniejszenia negatywnego wpływu budynków i konstrukcji na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, przy jednoczesnym dążeniu do efektywnego wykorzystania energii, wody i innych zasobów.
Nowoczesna i ekologiczna Warszawa
Firmy zrozumiały, że dla rozwoju i sukcesu ważne jest to, jak firma jest postrzegana przez lokalne społeczności, często swoich klientów. Dla przykładu, inwestor deweloperski, budując dobre stosunki z „sąsiadami” nie tylko, zyskuje na dobrych opiniach, ale też ogranicza protesty i skargi, spowalniające jego inwestycję. Dodatkowo, inwestując w rozwiązanie problemów lokalnej społeczności, często też poprawia infrastrukturę dla swoich klientów. Budowa lądowiska dla helikoptera służb ratunkowych, z której mogą korzystać mieszkańcy całej dzielnicy, park fontann dla dzieci, remont skweru, tężnie, to jedynie kilka przykładów. Celem jest nowoczesna, przyjazna mieszkańcom i ekologiczna Warszawa. Odpowiedzialność społeczna i ekologiczna ułatwia wspólne budowanie lepszego miasta, wygodniejszego, bezpieczniejszego, jak i zdrowszego do życia. Takie miasto przyciąga nowych mieszkańców, pracowników i inwestorów. Ważne jest też, aby oddolne, społeczne organizacje miłośników rozwoju stolicy, włączały się w te procesy i sygnalizowały swoje potrzeby.
Także coraz więcej ważnych międzynarodowych nagród trafia do inwestycji zrealizowanych w stolicy. Powstają obiekty projektowane przez światowe sławy, jak kultowy budynek Złota 44 Daniela Libeskinda, który inspirowany był skrzydłem orła, a według brytyjskiego dziennika „The Independent”, warszawska Praga to najlepsza dzielnica spośród wszystkich miast Europy. Coraz częściej przedsiębiorcy prowadzą działalność w taki sposób, aby jednocześnie odpowiadać na potrzeby społeczne i ekologiczne. Wspierają także społeczności lokalne i ochronę środowiska. Stolica ma wiele powodów do dumy. Latem miasto jest pełne kwiatów, a liczba imprez przerasta możliwości ich odwiedzenia. Kolejne inwestycje korzystnie zmieniają przestrzeń miejską, a poziom projektów architektonicznych jest coraz lepszy. To również ochrona zdrowia mieszkańców i poprawa produktywności pracowników, a także zmniejszenie ilości odpadów, zanieczyszczeń i degradacji środowiska. Trzeba kłaść nacisk na ogólny wpływ inwestycji na otoczenie, a nie tylko na sam proces budowy. Istotne są też zmiany klimatyczne, które tworzą nowe wyzwania. Przestrzeń miejska musi być wentylowana, mieć możliwości wchłaniania wody opadowej, korzystać z zielonej energii, komunikacji elektrycznej, czy budować ogrody na dachach i elewacjach.
Odpowiedzialny społecznie biznes
Warszawiacy nie chcą chaszczy i bałaganu, jak np. było na budzących postrach mieszkańców pofabrycznych terenach Żerania, Browarów Warszawskich, Elektrowni Powiśle, Centrum Koneser czy Portu Praskiego. Za sprawą dobrych inwestycji obszary te stają się wspaniałą wizytówką Warszawy. Społeczny konsensus może wspomagać te procesy, aby maksymalnie skrócić czas ich realizacji, gdyż nie jest normalne, by trwało to np. 20-30 lat z powodu braku takiego wsparcia. Miasto musi się rozwijać, wszyscy zyskujemy na dużym napływie nowych mieszkańców, którzy wybrali Warszawę, więc zależy nam na tym, aby się tutaj integrowali i dobrze czuli. Aspekt społecznej odpowiedzialności biznesu odgrywa coraz ważniejszą rolę w polskiej gospodarce. Warto pokazać jej pozytywny wpływ na nasze najbliższe otoczenie urbanistyczne i inwestycje — w tym deweloperskie. Idea odnosi się do przekonania, że firmy powinny mieć pozytywne oddziaływanie na społeczność i szersze partnerstwo, a nie tylko generować zysk. Jeszcze do niedawna Corporate Social Responsibility (CSR) była domeną międzynarodowych korporacji, zaś obecnie docenia ją także rodzimy biznes, a przedsiębiorcy coraz chętniej angażują się w etyczne działania. Aktywacja tych mechanizmów daje duże korzyści dla lokalnych społeczności, które mogą bardzo dużo zyskać.
Eco CSR w urbanistyce społecznej to jeden z miejskich priorytetów, z czego najważniejszym jest wspieranie procesów zrównoważonego rozwoju. Ważne jest aktywne wspieranie, dzielenie się doświadczeniami prawnymi, biznesowymi i technologicznymi, jak i pomaganie w zdobywaniu lepszej edukacji i kształtowaniu wspólnej przestrzeni miejskiej, aby budować ekologicznie i z myślą o ratowaniu naszej planety. CSR staje się obowiązkowym elementem strategii sektora nieruchomości, branża deweloperska coraz częściej uwzględnia potrzeby otoczenia, w którym planuje inwestycję, dbając tym samym o samopoczucie przyszłych mieszkańców. Jak wynika z ubiegłorocznego raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, zainteresowanie przedstawicieli biznesu działaniami CSR z roku na rok jest coraz większe – w analizie odnotowano 10-procentowy wzrost nadesłanych przez firmy dobrych praktyk stosowanych w ich miejscu pracy. Warto o tym pamiętać w działaniach samorządowych i w pełni wykorzystywać potencjał CSR dla lokalnych społeczności. Będziemy Państwu dalej przybliżać i opisywać, takie inicjatywy i najważniejsze działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju dla mieszkańców stolicy.
Adam Białas
Dziennikarz, ekspert rynku, działacz społeczny i menedżer agencji marketingu i komunikacji.
You must be logged in to post a comment.