W powrocie łaciny do liceów nie tyle chodzi o samą łacinę, ale o kulturę, która powstawała w obrębie jej oddziaływania. Nowy przedmiot będzie się nazywał język łaciński i kultura antyczna i będzie mógł być realizowany jako przedmiot do wyboru w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego i technikum.
Ucząc się łaciny młodzież będzie poznawała fundamentalne dla kultury europejskiej teksty, będzie chłonęła ducha dawnych czasów, poznawała kontekst, w jakim rodziły się podstawy cywilizacji europejskiej. Będzie też w stanie czytać proste teksty łacińskie. W intencji Ministerstwa Edukacji Narodowej największy nacisk ma być położony na rozumienie różnych form literackich w ich kontekście kulturowym. Nauka łaciny to znakomita okazja do całościowego spojrzenia na dzieje Europy od czasów imperium rzymskiego przez powstanie chrześcijaństwa, aż do czasów nowożytnych, kiedy to łacina była językiem nauki i kultury.
Nauka nowego przedmiotu może pokazać uczniom oddziaływanie łaciny na języki i kulturę europejską wieków późniejszych. W języku codziennym jest wiele słów pochodzenia łacińskiego, a nie znając łaciny zamykamy przed sobą drzwi do historii naszej kultury europejskiej. Humanista po prostu musi znać łacinę.
Łacina pomaga też pośrednio w nauce angielskiego. 65-70 proc. słów w angielskim zaczerpniętych jest z języków klasycznych – dzieci uczące się łaciny, szybciej uczą się angielskiego, ale też i języków romańskich. Nauka łaciny poprawia także umiejętność czytania ze zrozumieniem. Na Zachodzie już w klasach gimnazjalnych łaciny uczy się około 20 proc. dzieci.
(wb)
You must be logged in to post a comment.