SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
POLSKA PO GODZINACH: KULTURA | WIEDZA | GOSPODARKA, PORTAL POLSKA PO GODZINACH ONLINE
  • ZALOGUJ SIĘ

Polska. Po godzinachPolska. Po godzinach

  • START
  • O NAS
  • DO POBRANIA
  • KONTAKT
PO GODZINACHNA LUZIE
0
środa, 14 października 2020 / opublikowany w: Edukacja, Książki

Początki propagandy

Przyglądając się początkom propagandy możemy w zalążku zaobserwować pewne mechanizmy, które funkcjonują wokół nas na co dzień i kształtują nasze opinie na temat polityki, gospodarki czy stylu życia. Mało kto jest zdolny wyrobić sobie własną opinię, reszta jest zdana na specjalistów od jej tworzenia.

Edward L. Bernays, Propaganda, Wydawnictwo Wektory.

Za ojca propagandy, czy dokładniej mówiąc public relations (kontaktów  z otoczeniem) uchodzi Edward Bernays, wieloletni doradca rządu amerykańskiego i wielkich korporacji, człowiek, który łączył teorię z praktyką. Bazą teoretyczną dla jego koncepcji propagandy były prace psychologów społecznych Gustave’a Le Bona i Wilfreda Trottera oraz psychoanaliza Zygmunta Freuda. Bernays pisze bez ogródek o swojej wizji propagandy: „Celem tej książki jest właśnie wyjaśnienie zasad mechanizmu, za którego pomocą można kontrolować świadomość społeczną”. Dziś nikt nie odważyłby się na taką szczerość.

Sam, nie będąc naukowcem chętnie kreował się na takiego, widząc, że oparcie się na nauce daje duże zaufanie społeczne. Wprowadzając więc na zlecenie różnych firm ich produkty na rynek starał się zawsze roztoczyć wokół nich nimb naukowości, który sugerowałby, że ten a nie inny produkt jest najlepszy. Czyż do dziś w reklamach nie występują przebrani za naukowców, głównie lekarzy, aktorzy, co ma zapewnić zaufanie dla produktu? W swej książce „Propaganda” Bernays bardzo szczerze opisuje początki swojej pracy, zabiegi, jakie stosował, by wprowadzić dany produkt na rynek bądź zwiększyć jego sprzedaż. Jasno pisze, iż większością ludzi można łatwo sterować, gdyż nie są w stanie sami wyrobić sobie zdania na wszystkie ważne tematy, a w szczególności nie mogą sprawdzić czy dany produkt jest rzeczywiście tak dobry, jak jest przedstawiany przez producenta. Bernays zauważa, iż pomocą w urabianiu opinii ludzi w jakiejkolwiek sprawie jest przedstawianie jej jako „naukowo udowodnionej”, „postępowej” czy „demokratycznej”. Ludzie w sposób podświadomy podążają za taką narracją.

Swoista naiwność i otwartość, z jaką snuje swe rozważania autor wynika z tego, iż jego książka ukazała się w 1928 r., kiedy słowo propaganda nie miało jeszcze swojego złowieszczego znaczenia, którego nabierze po II wojnie światowej. Na marginesie, z koncepcji Bernaysa miał korzystać Joseph Goebbels, minister propagandy III Rzeszy. Szczególnie uderza główne założenie Bernaysa, iż społeczeństwa demokratyczne ze swej natury składają się z „niewidzialnego” rządu, elit, grup nacisku oraz nieuformowanego tłumu, bezładnej masy, jaką jest reszta społeczeństwa. To podstawowe, fałszywe założenie służy mu uzasadnieniu jego działań na rzecz propagandy. Nie propaganda jest jednak potrzebna demokratycznemu społeczeństwu, ale wiedza i edukacja.         

(jk)

Edward L. Bernays, Propaganda, Wydawnictwo Wektory.

TAGI: oddziaływanie, propaganda, public relations

WYBRANE DLA CIEBIE

Tajemnica uzależnienia
Prosto o współczesności
Nie oczekujmy idealnych dzieci

Najnowsze artykuły

  • “A jednak żyć się chce!” – ukazała się nowa książka ks. Andrzeja Chibowskiego

    A gdyby tak duszpasterze pisali o swoich parafi...
  • Pozytywna zmiana z programem ,,WzMOCnij swoje otoczenie’’ – dodatkowe wyposażenie wielofunkcyjnej sali multimedialnej

    Parafia św. Brata Alberta w Warszawie-Wesołej j...
  • Pozytywna zmiana z programem ,,WzMOCnij swoje otoczenie’’ – dodatkowe wyposażenie wielofunkcyjnej sali multimedialnej

    Parafia św. Brata Alberta w Warszawie-Wesołej j...
  • Remont na dużą skalę – wymiana pokrycia dachowego na kościele

    Wymiana dachu to zawsze duże przedsięwzięcie, w...
  • „W internetowym oceanie nie daj się złapać na haczyk” – TAURON przestrzega

    Jak bronić się przed phishingiem – pokazuje w n...

ARCHIWALNE

  • Luty 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Luty 2022
  • Styczeń 2022
  • Grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Lipiec 2021
  • Czerwiec 2021
  • Maj 2021
  • Kwiecień 2021
  • Marzec 2021
  • Luty 2021
  • Styczeń 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Październik 2020

Kategorie

  • Aktywność fizyczna
  • Architektura
  • Bez kategorii
  • Budownictwo
  • Czas wolny
  • Dzieci
  • Edukacja
  • Ekologia
  • Ekonomia
  • Felieton
  • Film
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Historia
  • Książki
  • Kulinaria
  • Literatura
  • Malarstwo
  • Media
  • Medycyna
  • Muzyka
  • na luzie
  • Najnowsze artykuły
  • Nauka
  • Nieruchomości
  • Pasja
  • Praca
  • Prawo
  • Przemysł
  • Przestrzeń publiczna
  • Przyroda
  • Psychologia
  • Religia
  • Rodzina
  • s1
  • s2
  • Samorząd
  • Społeczeństwo
  • Sport
  • Środowisko
  • Styl życia
  • Sylwetki
  • Sztuka
  • Technika
  • Technologia
  • Test
  • Turystyka
  • Ubezpieczenia
  • Warszawa
  • Wychowanie
  • Wywiad
  • Zdrowie
  • zrównoważone budownictwo

PO GODZINACH W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

BIURO REKLAMY

mateusz.jarecki@
p
ogodzinach.info

NOTY PRAWNE

Polityka prywatności
Cookies

WYDAWCA

Independent Media Company
Bartosz.Wieczorek

WYDAWCA ONLINE

Biocomo Sp. z o.o.
Dariusz Ziółkowski

Portal wykonany przez: Dariusz Ziółkowski

do góry