SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
POLSKA PO GODZINACH: KULTURA | WIEDZA | GOSPODARKA, PORTAL POLSKA PO GODZINACH ONLINE
  • ZALOGUJ SIĘ

Polska. Po godzinachPolska. Po godzinach

  • START
  • O NAS
  • DO POBRANIA
  • KONTAKT
PO GODZINACHNA LUZIE
0
środa, 14 października 2020 / opublikowany w: Edukacja, Książki

Początki propagandy

Przyglądając się początkom propagandy możemy w zalążku zaobserwować pewne mechanizmy, które funkcjonują wokół nas na co dzień i kształtują nasze opinie na temat polityki, gospodarki czy stylu życia. Mało kto jest zdolny wyrobić sobie własną opinię, reszta jest zdana na specjalistów od jej tworzenia.

Edward L. Bernays, Propaganda, Wydawnictwo Wektory.

Za ojca propagandy, czy dokładniej mówiąc public relations (kontaktów  z otoczeniem) uchodzi Edward Bernays, wieloletni doradca rządu amerykańskiego i wielkich korporacji, człowiek, który łączył teorię z praktyką. Bazą teoretyczną dla jego koncepcji propagandy były prace psychologów społecznych Gustave’a Le Bona i Wilfreda Trottera oraz psychoanaliza Zygmunta Freuda. Bernays pisze bez ogródek o swojej wizji propagandy: „Celem tej książki jest właśnie wyjaśnienie zasad mechanizmu, za którego pomocą można kontrolować świadomość społeczną”. Dziś nikt nie odważyłby się na taką szczerość.

Sam, nie będąc naukowcem chętnie kreował się na takiego, widząc, że oparcie się na nauce daje duże zaufanie społeczne. Wprowadzając więc na zlecenie różnych firm ich produkty na rynek starał się zawsze roztoczyć wokół nich nimb naukowości, który sugerowałby, że ten a nie inny produkt jest najlepszy. Czyż do dziś w reklamach nie występują przebrani za naukowców, głównie lekarzy, aktorzy, co ma zapewnić zaufanie dla produktu? W swej książce „Propaganda” Bernays bardzo szczerze opisuje początki swojej pracy, zabiegi, jakie stosował, by wprowadzić dany produkt na rynek bądź zwiększyć jego sprzedaż. Jasno pisze, iż większością ludzi można łatwo sterować, gdyż nie są w stanie sami wyrobić sobie zdania na wszystkie ważne tematy, a w szczególności nie mogą sprawdzić czy dany produkt jest rzeczywiście tak dobry, jak jest przedstawiany przez producenta. Bernays zauważa, iż pomocą w urabianiu opinii ludzi w jakiejkolwiek sprawie jest przedstawianie jej jako „naukowo udowodnionej”, „postępowej” czy „demokratycznej”. Ludzie w sposób podświadomy podążają za taką narracją.

Swoista naiwność i otwartość, z jaką snuje swe rozważania autor wynika z tego, iż jego książka ukazała się w 1928 r., kiedy słowo propaganda nie miało jeszcze swojego złowieszczego znaczenia, którego nabierze po II wojnie światowej. Na marginesie, z koncepcji Bernaysa miał korzystać Joseph Goebbels, minister propagandy III Rzeszy. Szczególnie uderza główne założenie Bernaysa, iż społeczeństwa demokratyczne ze swej natury składają się z „niewidzialnego” rządu, elit, grup nacisku oraz nieuformowanego tłumu, bezładnej masy, jaką jest reszta społeczeństwa. To podstawowe, fałszywe założenie służy mu uzasadnieniu jego działań na rzecz propagandy. Nie propaganda jest jednak potrzebna demokratycznemu społeczeństwu, ale wiedza i edukacja.         

(jk)

Edward L. Bernays, Propaganda, Wydawnictwo Wektory.

TAGI: oddziaływanie, propaganda, public relations

WYBRANE DLA CIEBIE

Eureka, czyli odkrywam!
Zwyczajne niezwyczajne życie
Naturalne prawa dziecka

Najnowsze artykuły

  • Polacy chcą decydować o planach zabudowy

    Plan zagospodarowania przestrzennego przesądza ...
  • Czy ktoś słucha dzieci?

    Z Jaśminą Wójcik – artystką sztuk wizualnych – ...
  • Piekło elitarnej edukacji

    Z jednej strony angielski system edukacji dla e...
  • Praca domowa na pokolenia

    Rzadki to talent, aby łączyć jasność wypowiedzi...
  • Zwyczajne niezwyczajne życie

    Stanisława Celińska to jedna z najbardziej lubi...

ARCHIWALNE

  • Marzec 2021
  • Luty 2021
  • Styczeń 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Październik 2020

Kategorie

  • Aktywność fizyczna
  • Bez kategorii
  • Czas wolny
  • Dzieci
  • Edukacja
  • Ekologia
  • Ekonomia
  • Felieton
  • Film
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Historia
  • Książki
  • Kulinaria
  • Literatura
  • Malarstwo
  • Media
  • Medycyna
  • Muzyka
  • na luzie
  • Najnowsze artykuły
  • Nauka
  • Pasja
  • Praca
  • Prawo
  • Przyroda
  • Psychologia
  • Religia
  • Rodzina
  • s1
  • s2
  • Samorząd
  • Społeczeństwo
  • Sport
  • Środowisko
  • Styl życia
  • Sylwetki
  • Sztuka
  • Technika
  • Technologia
  • Test
  • Warszawa
  • Wychowanie
  • Wywiad
  • Zdrowie

PO GODZINACH W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

BIURO REKLAMY

mateusz.jarecki@
p
ogodzinach.info

NOTY PRAWNE

Polityka prywatności
Cookies

WYDAWCA

Independent Media Company
Bartosz.Wieczorek

WYDAWCA ONLINE

Biocomo Sp. z o.o.
Dariusz Ziółkowski

Portal wykonany przez: Dariusz Ziółkowski

do góry