Dziecko z natury jest istotą zdolną do miłości i nauki. Najnowsze badania z zakresu neuronauki to potwierdzają. Skoro więc dzieci mają tak wielki potencjał, to czy nie należałoby w sposób szczególny je wychowywać i uczyć, szczególnie w szkole?

Céline Alvarez, Prawa naturalne dziecka. Rewolucja w edukacji dla rodziców i pedagogów, Wydawnictwo Cojanato
Książka „Prawa naturalne dziecka” autorstwa Céline Alvarez prezentuje niezwykle przekonującą i spójną koncepcję rozumienia dziecka, w oparciu o przeprowadzony przez nią eksperyment edukacyjny. Wedle Alvarez sztywny system edukacyjny, źle przystosowany do wielkiego potencjału rozwojowego dzieci i wtłaczający każde z nich w te same ramy, hamuje u dzieci proces naturalnej chęci do uczenia się i poznawania.
Céline Alvarez przeprowadziła eksperyment w oddziałach przedszkolnych jednaj z podparyskich szkół publicznych, znajdującej się w tak zwanej trudnej dzielnicy. Stosując tam swoją metodę opartą o respektowanie naturalnych praw dziecka sprawiła, iż po dwóch latach 100% pięciolatków i 90% czterolatków umiało czytać i wskazywało ponadprzeciętne zdolności w liczeniu. W dodatku, dzieci rozwinęły się bardzo w wymiarze społecznym i moralnym, co potwierdzili rodzice.
Podobnie jak Maria Montessori francuska autorka uważa, że głównym wysiłkiem rodzica i nauczyciela jest towarzyszenie dziecku w jego naturalnym, swobodnym rozwoju – dziecko uczy się, po prostu żyjąc. Nauka najlepiej przebiega przez aktywne doświadczanie, błądzenie i korygowanie błędów. Dziecku nie jest potrzebne specjalne środowisko czy narzędzia edukacyjne, chodzi tylko o to, by dziecka nie odcinać od rzeczywistości. Dziecko potrzebuje naturalnego, żywego i dynamicznego środowiska, w którym może uczestniczyć w codziennych zajęciach, wchodzić w interakcję z innymi, realizować osobiste pasje.
Wedle Alvarez od dziecka jesteśmy „zaprogramowani” do tworzenia więzi, relacji z drugim człowiekiem, do moralnego i harmonijnego współżycia z ludźmi. Nie ma więc potrzeby „wykształcać” u dziecka empatii, altruizmu czy zmysłu moralnego, gdyż dziecko rodzi się już z tym wszystkim. Należy tylko mądrze wspierać jego naturalny rozwój.
Wielką zaletą książki Alvarez jest oparcie się na najnowszych badaniach dotyczących procesów uczenia się i funkcjonowania mózgu, które powinny być podstawą dla działań pedagogicznych i edukacyjnych. Nauka obala dziś na przykład pogląd, iż proces uczenia się ma charakter linearny, czyli dzieci najpierw uczą się dźwięków, potem zaczynają rozumieć słowa, a dopiero potem grupy słów. Wedle badaczy procesy te zachodzą jednocześnie i niemowlęta od początku uczą się zasad gramatyki – chodzi oczywiście o to, że mózg niemowlęcia ma zdolność wydobywania w zawrotnym tempie złożonych i ukrytych reguł języka przez samo słuchanie mowy.
Książka (we Francji to bestseller) będzie wielką pomocą dla nauczycieli, pedagogów, wychowawców i rodziców, aby w zgodzie z nauką i naturalnym potrzebami dziecka wspierać jego rozwój.
(kw)
Céline Alvarez, Prawa naturalne dziecka. Rewolucja w edukacji dla rodziców i pedagogów, Wydawnictwo Cojanato