Problemy związane ze zmianami klimatycznymi i ich negatywnymi skutkami na życie codzienne są praktycznie na ustach wszystkich. To jedno z największych obecnie wyzwań cywilizacyjnych. Dobrze się stało, że polska szkoła czyni krok we właściwą stronę, otwierając się na edukację ekologiczną.
W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od 1 września na godzinach wychowawczych uczniowie będą zapoznawać się z tematami związanymi z ochroną środowiska i klimatem. Zabiegało o to wiele środowisk, które chcą przez edukację i uświadamianie młodych osób pokazać im wpływ ich zachowań na środowisko naturalne.
Edukacja klimatyczna zawiera dwa główne elementy, jeden z nich to wiedza o przyczynach i konsekwencjach zmian klimatycznych, drugi to kształtowanie świadomych postaw i zachowań, aby przejawiały się w odpowiedzialnej trosce o środowisko. Uczniowie powinni więc nie tylko zostać zapoznani z wiedzą o klimacie, ale głównie powinni wykształcić w sobie potrzebę solidarnej troski o klimat.
W związku z nowym rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej wychowawcy klas będą zobowiązani do poruszania tematów związanych z wyzwaniami cywilizacyjnymi na godzinach wychowawczych. Osobną sprawą jest, ilu nauczycieli przy- gotowanych jest merytorycznie w tej kwestii. Ważne jest też, za pomocą jakich środków będą przekazywać informacje. Nudna pogadanka nie zaciekawi nikogo, ale nowocześnie przygotowana lekcja, opierająca się na dynamicznych materiałach filmowych czy zdjęciach jest w stanie dotrzeć do uczniów. Warto też podjąć próbę zaangażowania starszych uczniów w założenie szkolnej redakcji, która będzie tworzyć materiały dziennikarskie na temat skutków zmiany klimatu w ich lokalnej społeczności. Cieszy też fakt, iż wsparcie wychowawcom oferują m.in. organizacje pozarządowe.
Lekcje wychowawcze skupione na klimacie powinny też uczyć dzieci i młodzież krytycznego myślenia oraz weryfikowania informacji, a szczególnie fake newsów. Dziś młodzi ludzi w zdecydowanej większości czerpią wiedzę z mediów społecznościowych, gdzie aż roi się od teorii spiskowych, pseudonaukowych bredni czy nierzetelnych informacji.
To zatem bardzo dobra wiadomość, iż problem ochrony środowiska i zmiany klimatu wchodzi do polskich szkół, gdyż daje nadzieję na mądrą zmianę zachowań przyszłych obywateli, którzy w swych codziennych wyborach będą kierowali się ich potencjalnym wpływem na klimat. Ważne jest, aby w tym wysiłku pomagali im mądrze nauczyciele i rodzice.
(dz)